Ny forskning: 
Mangel på D-vitamin den altoverskyggende årsag til kræft

 


Indbyggerne i lande højt mod nord får hovedsageligt kræft, fordi de får for lidt D-vitamin, viser amerikansk undersøgelse. Forskerne mener, at sygdomsstatistikkerne skal laves helt om og opfordrer til at droppe forbeholdet over for solbadning.

Af Kent Krøyer og Thomas Djursing,  tirsdag 01. maj 2007 kl. 00:00

»Spis masser af fede fisk og få sol på de blege ben«.

Det bør være et godt råd til klodens nordlige beboere, hvis man vil undgå kræft. Amerikanske forskere har nemlig opdaget, at kvinder, der regelmæssigt tager D-vitamin, reducerer deres risiko for at få kræft med 60 procent.

Reduktionen er så stor, at man kunne tro, det var en trykfejl, skriver den canadiske avis, Globe and Mail.

De amerikanske forskere har fulgt 1.200 kvinder gennem fire år, og forskerne er begyndt at overveje, om den samme vitaminmangel også er årsag til, at en lang række andre, alvorlige sygdomme er så hyppige i de rige, veludviklede lande. Det gælder for eksempel sklerose, sukkersyge, knogleskørhed og influenza.

Mangel på D-vitamin får dog ikke hele skylden for kræfttilfældene, for de amerikanske forskere mener stadig, at faktorer som forurening, rygning, asbest og opløsningsmidler spiller ind.

Forsker: Lav statistikkerne om

En af forskerne bag undersøgelsen, professor Robert Heaney fra Creighton Universitetet i Nebraska, siger, at D-vitamin-mangel dukker op som en medvirkende faktor i så mange sygdomme, at statistikkerne i USA og Canada må laves helt om.

»Vi ved faktisk ingenting om niveauet af kroniske sygdomme i den nordamerikanske population, før vi har normaliseret D-vitamin niveauet,« siger han.

Kræftens Bekæmpelse vil have undersøgt betydning af D-vitamin

I Kræftens Bekæmpelse peger overlæge Anne Tjønneland på, at der er kommet stor fokus på sammenhængen mellem D-vitamin og kræft i de seneste år. Men faktisk har man gisnet om sammenhængen siden 1941.

Den seneste undersøgelse fra amerikanske forskere er endnu én i rækken, men Anne Tjønneland vil ikke kommentere den konkrete undersøgelse, før hun har haft tid til at granske metoderne bag.

»Mange undersøgelser peger på, at jo længere man bor mod nord, jo større risiko er der for tyktarmskræft, brystkræft og prostatakræft. Vi ved, at der findes receptorer for D-vitamin i eksempelvis tyktarmen. Men om D-vitamin er de vises sten, er mere tvivlsomt. Eksempelvis er antallet af brystkræft-tilfælde steget voldsomt siden 60'erne«, siger hun.

Anne Tjønneland er også leder af Kræftens Bekæmpelses projekt om Kost, Kræft og Helbred, hvor forskere følger 57.000 danskere, blandt andet for at undersøge betydningen af D-vitamin.

Hvis man vil fastslå, om der er nærmere sammenhæng mellem D-vitamin-mangel og kræft, så skal man tage blodprøver på en befolkningsgruppe og sammenligne dem med en kontrolgruppe, mener Anne Tjønneland.